Jak podlewać kaktusy zimą ? Okres spoczynku.


W polskich warunkach, przy braku światła w zimie kaktusy muszą przechodzić okres spoczynku!
Czas, kiedy ich wegetacja jest zahamowana trwa od Listopada do Marca. W tym okresie po stworzeniu roślinom odpowiednich warunków rozwój kaktusów zostaje całkowicie zahamowany, a roślina odpoczywa - w tym czasie oczywiście nie należy ich podlewać!

Dlaczego spoczynek zimowy jest tak ważny dla hodowcy kaktusów - czas ten rośliny wykorzystują do zawiązania pąków kwiatowych, które rozwiną się w lecie.

W jaki sposób najlepiej przygotować kaktusy do okresu spoczynku - jest wiele opinii na ten temat.
Ja stosowałem dawniej metodę przesuszenia (od października ograniczenie podlewania) i wynosiłem kaktusy do piwnicy (u mnie jasnej). Pakowałem je do plastykowych kuwet i ustawiałem obok siebie.
W mojej piwnicy panowała temperatura od 5 do 10 stopni (zależało to od temperatury na zewnątrz).
Niektórzy uważają, że można zimować i kaktusy w ciemnej piwnicy - ja jednak tego bym nie zaryzykował. ponadto wtedy przed wyniesieniem rośliny na wiosnę na pełne światło, trzeba stosować cieniowanie.

Od trzech lat, z uwagi na zmianę warunków zimuję kaktusy na parapecie zachodniego okna i jakoś daję radę, choć w tym przypadku raz na miesiąc zwilżam roślinę. Pamiętajmy jednak, że to musi być minimalna ilość, bo inaczej roślina się "wyciągnie" i będzie brzydko wyglądać.

Podlewanie szczepionych kaktusów w zimie - to trochę inna bajka. Je trzeba trochę podlewać zimą, ale małymi ilościami, raz na 2 tygodnie naparsteczkiem wody.

Komentarze